Bukan Lagi Penganggur

Salam semua, ataupun mungkin kepada takde sesiapa.

Dah lama blog ni terbiar. Aku pun tak tahu nak tulis apa. Kali ni guna kata nama ‘aku’ sebab post kali ni personal sikit kot. Dan ada juga sedikit pemerhatian.

Selepas dekat setahun, lebih tepat lagi 10 bulan aku menganggur, maka bermulalah episod baru hidup aku yang bertajuk pekerjaan. Company bumiputera yang agak santai, masuk pukul 8.30 habis pukul 5.30 sharp. Kerja hari minggu sahaja. Contract supplier untuk sebuah company GLC. Kalau tak tahu supplier contract tu apa, maksudnya adalah pembekal product yang ‘dikurniakan’ perjanjian untuk beberapa tahun. Kena masuk tender lah. Aku rasa masuk tender GLC ni agak popular dengan company local sebab dekat sini lah boleh menjamin kita dapat pekerjaan dan keuntongan dalam beberapa tahun.

frabz-engineer-what-my-friends-think-i-do-what-my-mom-thinks-i-do-what-b6d2c1

So sekarang kebebasan aku terkongkong sikit lah sebab kena commit dengan company sekarang ni. Masa menganggur haritu aku ada try kerja dengan kawan. Okay lah, kerja boleh buat, duit pun ada lah jugak. Cuma mungkin kawan aku tu ada kelebihan lagi untuk bekerja sendiri. Aku ni dah graduate baru lah nak buat lesen kereta. Kereta pun pinjam dengan parent. Macam-macam aku rasa aku ketinggalan. Masa ni lah baru aku banyakkan baca pasal Malaysia dari segi pembahagian ekonomi, kemajuan teknologi dan permasalahan sosial antara kaum. Kononnya nak mengubah dunia lah. Tapi dengan tangan kecil ni aku rasa aku belum mampu untuk membuat apa-apa perubahan.

Antara satu perkara yang aku fikir bila aku kerja ni adalah aku nak kumpul pengalaman dalam bidang engineering supaya aku boleh menyumbang kepada kemajuan teknologi kejuruteraan Malaysia. Nampak betapa patriotiknya aku? Kalau teknologi kita bertambah maju dan negara luar berminat dengan teknologi kita, kita boleh lah menyumbang ekonomi negara dengan lebih lagi. Sebab secara teorinya, makin banyak kita eksport, makin strong ekonomi kita. Kesemua ni dengan harapan supaya currency negara kita boleh naik value. Bila currency dah tinggi, nak travel mana-mana pun rasa murah. Rakyat kita akan jadi lebih mampu untuk membeli. Itu antara perkara yang aku harap dapat tengok lah. Kita kena ada wawasan orang kata.

dasar-wawasan-2020-5-638
Throwback kongsi wawasan dengan Tun M

Bila aku dah kerja sebulan barulah aku boleh beli kereta used secara tunai. Alhamdulillah kalau dari Nilai nak ke Klang problem aku hanyalah milage sebab naik banyak. Kira untung lagi lah aku beli kereta murah ni sebab condition masih lawa. Boleh aku fokus kumpul duit kahwin, duit mak abah, and duit beli rumah. Kira pandai jugak lah aku menabung daripada bayar kereta habiskan RM 800 bulan-bulan. Aku beli kereta cash RM 5000 pun boleh pergi kerja jugak.

20140327_145249
Bukan aku punya Sentra N13

Itu je lah kot celoteh aku kali ni. Kepada yang belum jumpa kerja tu, aku tak nak cakap amik je lah siapa-siapa yang offer kerja – macam sesetengah parent/pakcik-makcik /kawan cakap. Aku rasa relevant experience tu penting. Kau approach company pun okay jugak. Kalau beratur panjang sangat dekat JobStreet, boleh jugak cari dekat Maukerja. Call lah staff yang berkaitan dalam job ads tu. Sebabkan kau seorang atau beberapa orang je call staff tu maybe dia nampak effort kau nak kerja tu. Jadi kau tak beratur panjang sangat lah. Selain tu kau boleh je kerja part-time dulu. Lebih lagi kalau ada transport.

So semoga berjaya lah kepada penganggur-penganggur di luar sana yang mencari-cari sesuatu passion untuk dikerjakan.

What do you think?

